Motion till Kyrkomötet
Medlemskap och rösträtt i SKUT-församling

Mot 2005:95

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att föreskriva att i församlingsordningar för SKUT-församling skall intas bestämmelser om skyldighet för medlem i utlandsförsamling att erlägga medlemsavgift och att rösträtt vid biskopsval inte föreligger om man samtidigt tillhör församling i Sverige.

Motivering

I Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:7 föreslås bl.a. att de som bor inom en utlandskyrkas församlingsområde också skall anses tillhöra denna församling förutsatt att man tillhör Svenska kyrka. Boendebegreppet är inte närmare definierat. Inte heller regleras rösträtten. Som skäl åberopas att de nya bestämmelserna inte hinner tillämpas i 2005 års val. Ändock ges företrädare för utlandsförsamlingarnas kyrkoråd rätt att vara elektorer i samband med biskopsval. Vi anser att det är bra att dessa kyrkoråd också får utse elektorer inför ett biskopsval.

Till den demokratisk-organisatoriska strukturen hör inte bara rättigheter. Dit hör också skyldigheter och reglering av medlemskapet. Man skall inte samtidigt kunna vara medlem både i en församling hemma i Sverige och i en utlandsförsamling, framför allt inte då det kan medföra att en person har rösträtt både hemma i Sverige och utomlands. Detta bör regleras i utlandsförsamlingarnas församlingsordningar.

Likaväl som kyrkotillhörig i församling hemma i Sverige efter vissa grunder har att erlägga kyrkoavgift bör ett stadgande om skyldighet att erlägga medlemsavgift införas i utlandsförsamlingarnas församlingsordningar. Vårt ställningstagande gäller inte avgiftens storlek eller på vilket sätt den tas ut. Den kan beräknas på olika sätt, utifrån inkomst, vara enhetsavgift eller familjeavgift. Detta menar vi skall regleras i den föreslagna församlingsordningen. Detta betyder inte att alla medlemmar kommer att erlägga avgift lika litet som alla kyrkotillhöriga i Sverige erlägger kyrkoavgift. Många kyrkotillhöriga i Sverige påförs inte någon kyrkoavgift, till exempel på grund av låg eller ingen inkomst.

Mot bakgrund av vad ovan anförts föreslår vi att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att på lämpligt sätt reglera frågor om medlemskap, avgift och rösträtt i församlingsordning för församling i utlandskyrkan i enlighet med vad som anförts i motionen.

Huddinge och Grundsund den 26 juli 2005

Åke Blomqvist Susann Torgerson